رسیدن به بهشت از برزخ سیاست / افشانی شهردار تهران شد

آریا بازار – فرصت امروز : سرانجام محمدعلی افشانی روز گذشته با ۱۹ رأی، یعنی رأی اکثریت اعضای شورای شهر، به سمت شهرداری تهران انتخاب شد؛ چهره ای که البته چندان برای عموم مردم شناخته شده نیست. او پیش از این در دولت یازدهم استاندار فارس بوده و در حال حاضر معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت دوازدهم است.
افشانی همچنین معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است و در سابقه وی، معاونت استانداری استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می خورد. او فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است.
افشانی چگونه شهردار تهران شد؟
اما محمدعلی افشانی چگونه شهردار تهران شد و رقیبان او چطور ناکام ماندند؟ به گزارش خبرآنلاین، به جرات می توان گفت محمدعلی افشانی شهردار جدید تهران از بستر یکی از سیاسی ترین عملکردهای شورای شهر پنجم به صندلی شهرداری در خیابان بهشت رسید. افشانی از ابتدا گزینه مورد حمایت حزب اعتماد ملی بود، اما بعدها ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر انتخاب شهردار، یعنی کارگزاران سازندگی به میدان حمایت از او آمد. کارگزاران در این حمایت غیرمستقیم از افشانی توانست در شطرنجی سیاسی، ضلع دیگر مثلث احزاب درگیر یعنی، حزب اتحاد ملت را کیش و مات کند. ماجرا از آنجا شروع شد که سه حزب اصلی اصلاح طلبان یعنی، حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی و حزب کارگزاران سازندگی، برای انتخاب شهردار آینده تهران وارد عرصه شدند.
در ابتدا محسن هاشمی گزینه جدی تری محسوب می شد، اما اعضای شورای شهر به دلیل آنچه باعث می شد ترکیب شورا بهم بخورد، با حضور محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران موافقت نکرد. روشن ترین دلیل آنها برای مخالفت با شهردار شدن محسن هاشمی، ترس از حضور گزینه ای علی البدلی به نام مهدی چمران بود، اما ماجرا به همین جا ختم نمی شد و بعدها مشخص شد حزب اتحاد ملت، برای سوق دادن انتخاب شهردار به گزینه های مدنظر خود، پشت این ماجراست. با حذف محسن هاشمی از گزینه های شهرداری تهران، شانس گزینه هایی چون مکارم حسینی، حناچی، محمدعلی افشانی و محمود حجتی بالا رفت. حجتی یک هفته قبل از مهلت انتخاب شهردار به دلایلی چون ادامه حضورش در دولت انصراف داد. از آن طرف مکارم حسینی به واسطه رزومه ضعیف تر گزینه جدی نبود.
برهمین اساس رقابت اصلی میان دو نامزد بالا گرفت، محمد علی افشانی و پیروز حناچی. حناچی اما در ادامه این لابی ها مورد حمایت حزب اتحاد ملت قرار گرفت و همین حمایت اتحادی ها باعث شد او در روز رأی گیری برای انتخاب دو گزینه نهایی مغلوب هماهنگی اعضای نزدیک به حزب اعتماد ملی، مستقل ها و کارگزاران سازندگی برای از دور خارج کردن گزینه حزب اتحاد شود. با خروج حناچی از گزینه ها، مکارم حسینی و محمدعلی افشانی گزینه های اصلی انتخاب شهردار شدند و حتی وعده مکارم حسینی برای قائم مقام کردن پیروز حناچی و توصیه محمدعلی نجفی به شورای شهر برای انتخاب مکارم حسینی به عنوان شهردار تهران نیز کارساز نشد و اعضای شورای شهر تهران در این ماراتن سیاسی، محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار تهران معرفی کردند.
محمود میرلوحی پس از انتخاب محمدعلی افشانی به عنوان شهردار تهران، گفت: انتخاب شهردار توسط اعضا نشان می دهد که شایعاتی که در این مدت مطرح شده بی اساس بوده و صحت نداشته است.
وی افزود: از افشانی می خواهم که از برنامه پنج کاندیدای دیگر شهرداری هم استفاده کنند تا بتوانند شهری بهتر برای مردم بسازند.
همچنین امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در پی انتخاب افشانی به عنوان شهردار پایتخت گفت: مهم این است که اعضای شورا که همگی از یک لیست واحد هستند با برنامه ریزی مشترک با کمک شهردار برنامه جامعی را برای حل مشکل کلانشهر تهران تدوین کنند.
شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر
افشانی برنامه های خود را در قالب ۱۴ فصل با شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» به شورای شهر ارائه کرده بود و روز یکشنبه توانست با کسب ۱۹ رأی از رقیب خود یعنی سمیع الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران، پیشی بگیرد. با این حال اعضای شورای شهر به شهردار منتخب تهران پیشنهاد دادند که از برنامه های سایر کاندیداها استفاده کند.
افشانی درباره برنامه کاری خود گفته است: «قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشارکت افزایش پیدا می کند و منابع مورد نیاز شهر به دست خود مردم تأمین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه ای که می دهند در چه پروژه ای و چگونه صرف می شود.
بنابراین برنامه ریزی و بودجه ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت. باید دولت و شهرداری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند و شهرداری درراستای تأمین منابع مالی پایدار اقدامات مؤثری را انجام دهد. باید میزان بدهی ها، هزینه ها و درآمدها به طورکامل احصا شود و از طریق برنامه ریزی دقیق نسبت به ایجاد تعادل میان هزینه ها و درآمدها اقدامات مؤثر را انجام داد.»
در بخشی از برنامه های افشانی آمده است: «مهم ترین تکیه ما باید به حمل ونقل عمومی ریل پایه باشد. امروز در کشور ۱۹ هزار اتوبوس فرسوده داریم که از این تعداد پنج هزار اتوبوس فرسوده در تهران تردد می کند.»
آسیب های اجتماعی و راهکاری برای آن؟
به گفته افشانی، آسیب های اجتماعی از جمله تکدی گری، کودکان کار، کمبود شادی و نشاط، حاشیه نشینی و توجه به سازمان های مردم نهاد از چالش های تهران به شمار می آید که باید به آنها توجه ویژه ای کرد.
او در بخشی از برنامه کاری خود آورده است: «پرداختن به آسیب های اجتماعی و بافت های فرسوده و حاشیه شهر یکی از اولویت ها و برنامه های اصلی من خواهد بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز به طور جد روی آن تأکید داشته اند. در واقع بخش اعظم آسیب های اجتماعی در همین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری رخ می دهد. مشکلات این محلات یکی در حوزه ساختار شهری و امکانات است و یکی وجود تبعیض بین محلات محروم و محلات برخوردار که این فضای عمومی شهر را تبدیل به یک دوگانه کرده است. این موضوع منجر به بروز حس تبعیض و نابرابری در میان شهروندان می شود و به همین دلیل، رسیدگی به این محلات و پرکردن این شکاف، بسیار حائز اهمیت است.بر همین اساس، برنامه من طوری طراحی شده که می خواهیم در درون همه ۳۵۳ محله تهران، تمام شاخص های زیست پذیری را تعریف کنیم. بخشی از این شاخص ها به این شرح هستند؛ مسکن، حمل ونقل عمومی، دسترسی به خدمات و امکانات تفریحی، کار، آب وهوا، کیفیت سلامت، التزام مدنی و اجتماعی یا به تعبیری نقش مردم در اداره امور خودشان و… پس از آن، همه محلات را با هم مقایسه می کنیم، ببینیم هر محله ای در چه شاخصی وضعیت مطلوبی دارد، در چه شاخصی وضعیت نامناسب یا بدی دارد.»
او در گفت وگو با «شرق» در توضیح این ایده گفته است: «آنجا که شاخص مطلوب است، ما هزینه نمی کنیم. آنجا که شاخص ها ضعیف هستند، هزینه می کنیم تا به مرور این فاصله ها کمتر شود. با همین هدف در برنامه من که عنوانش هست «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر»، پایه اصلی از محله است؛ چون محلات به عنوان سلول های حیات شهر هستند. این سلول های حیات، باید تمام لازمه های یک زیست سالم را داشته باشند. با توجه به محدودیت منابع و با توجه به فاصله بسیار زیاد این محلات به لحاظ شرایط زیستی، زمان طولانی طی خواهد شد تا اینها به هم نزدیک شوند؛ اما وظیفه ما این است که با کمک خود مردم برنامه ریزی کنیم تا این فاصله ها کمتر شود.»
زنان در مدیریت شهری
افشانی درباره استفاده از پتانسیل زنان در امور شهری گفته است: زنان به عنوان نیمی از جامعه شهری خاصه الان که به لحاظ تحصیلات دانشگاهی و شاخص های ارزیابی منابع انسانی، دقیقا مثل مردان و گاهی هم با مزیت ها و امتیازاتی بالاتر در جامعه حضور دارند، بدون تردید از پتانسیل آنها استفاده خواهد شد. به نظر من باید سهم زنان و جوانان با درصدی که از جمعیت هستند، متعادل شود. باید مدیریت ما، ترکیبی باشد از مدیران باتجربه و مدیران جوان، تا این مدیران جوان تربیت شوند و طی زمان، با مدیران باتجربه قبلی جایگزین شوند. اما باز هم تأکید می کنم شاخص ارتقای همه، شاخص هایی است که تعریف خواهد شد، به ویژه تحصیلات، دانش، تجربه، توانایی های لازم برای انجام مأموریت سازمانی تعریف شده و سلامتی از هر جهت.»
او یکی از اهداف و برنامه خود را چنین تبیین می کند: «یکی از اهداف و برنامه های اصلی من در این زمینه بردن شهر به سمت این سبک مدیریت مدرن و آنلاین است، چراکه به طورکلی، هر چقدر بتوانیم رابطه بین افراد و کارکنان شهرداری را، یعنی رابطه ذی نفعان شهر را با کارکنان شهرداری کمتر کنیم، این به بهبود سلامت سیستم کمک می کند. به صورت مشخص اگر سیستم، به صورت الکترونیکی و هوشمند به گونه ای طراحی شود که شخص نیاز به مراجعه به کارکنان شهرداری نداشته باشد، این مهم ترین قدم برای سلامت و کاستن از حجم فساد و تخلف در شهرداری خواهد بود.»
به گفته افشانی، در این زمینه با استقرار سیستم مدیریت کیفیت و فرایندی کردن همه فعالیت ها که این فرآیندها، از سوی مدیران ارشد از طریق سامانه های هوشمند، قابل رصد باشد و مشخص کند که کار در کجا و به چه دلیل و چه مدت زمانی متوقف شده سلامت سیستم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.
آغاز فعالیت رسمی شهردار جدید تهران پس از ابلاغ حکم وزیر کشور خواهد بود.

Let’s block ads! (Why?)