عشق و انگیزه باعث ساخت فیلشاه بود/ مخاطب ما را با انیمیشن خارجی مقایسه می کند

هادی محمدیان: عشق و انگیزه باعث ساخت فیلشاه بود/ مخاطب ما را با انیمیشن خارجی مقایسه می کند ارسال زمان بندی شده:  شنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۶ – ۰۹:۰۰ کارگردان فیلم انیمیشن «فیلشاه» گفت: برای فیلم یک دویستم هزینه فیلم انیمیشن «کوکو» که صدرنشین فروش در گیشه هالیوود است هزینه کردیم اما به لحاظ کیفی از این انیمیشن فاصله فاحشی نداریم. کارگردان فیلم انیمیشن «فیلشاه» گفت: برای فیلم یک دویستم هزینه فیلم انیمیشن «کوکو» که صدرنشین فروش در گیشه هالیوود است هزینه کردیم اما به لحاظ کیفی از این انیمیشن فاصله فاحشی نداریم.

به گزارش  حلقه وصل ،  هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» با موضوع زندگی حضرت نرگس، مادر حضرت مهدی(عج) این بار با انیمیشنی دیگر در جشنواره فیلم فجر حاضر است. او تلاش کرده تا ۹۰ دقیقه پر ریتم برای مخاطب هدف خود (کودک و نوجوان) فراهم آورد که قطعاً مخاطب بزرگسال هم از آن لذت می برد. محمدیان تجربه چندین ساله در حوزه انیمیشن دارد و بارها مورد تشویق جشنواره ها قرار گرفته است. درباره ویژگی های «فیلشاه» و رقابت آن در جشنواره فیلم فجر با آثار رئال به گفت وگو نشستیم : 
محمدیان درباره ساخت فیلم «فیلشاه» و مقایسه آن با دیگر آثار گفت: در ساخت انیمیشن ما دستمان در خلق شخصیت به مراتب بازتر از فیلم های رئال است. تصویر انیمیشن تنها در دنیای خیالی است و فریم به فریم فیلم باید خلق شود و آنجاست که خودنمایی و جلوه گری انیمیشن در مقابل آثار رئال دیده می شود. انیمیشن کارهایی می تواند انجام دهد که هیچ فیلم رئالی امکان آن را ندارد .
وی ادامه داد: زوایه دیدی که انتخاب کردیم برای روایت فیلم «فیلشاه» کاملاً زوایه دید انیمیشن است زیرا مخاطب ما کودک و نوجوان است و هیچ فیلم رئالی نمی تواند شبیه آن ساخته شود. از این جهت می توانم بگویم بی بدیل است و تصویری است که مثال آن در سینمای رئال وجود ندارد .
انیمیشن نزدیک به شعر و ادبیات است
کارگردان «شاهزاده روم» در ادامه گفت: فیلم ویژگی خودش را دارد در انیمیشن بیشتر به دنیای ادبیات نزدیک می شویم مثل شعری که امکان تصویری شدن آن در سینمای رئال نیست. خیال پردازی ها در شعر و ادبیات شکل می گیرد. انیمیشن هم به همین صورت است. انیمیشن فصل جدیدی در سینما است مدلی از فیلم دیدن را در سینما تجربه می کنیم که دیده نشده است. جنس شخصیت های «فیلشاه» از زاویه دید حیوانات است و نسبت به روند معمولی سینمای ایران متفاوت است. فکر می کنم یک اتفاق جدیدی است و مخاطب را شگفت زده می کند .
امیدوارم فیلشاه محرک خوبی برای جشنواره باشد
محمدیان درباره اکران فیلم در روز اول سینمای رسانه گفت: ما روز اول اکران سینمای رسانه هستیم، معمولاً جشنواره که شروع می شود اواسط و اواخر جشنواره به دلیل نزدیک بودن سوژه ها و رئال بودن آثار ممکن است اهالی رسانه خسته شوند. «فیلشاه» می توانست خستگی مخاطب را از تن بیرون کند . امسال نمایش در اولین روز سینمای رسانه پردیس ملت است و امیدوارم یک محرک خوب باشد و تب جشنواره را بالا ببرد .
پلان تکراری در فیلم نداریم/مخاطب ما را با انیمیشن خارجی مقایسه می کند
وی در پاسخ به این سوال که چقدر فیلم به لحاظ فنی می تواند با فیلم های رئال رقابت کند گفت: زحمات قسمت های فنی کار ما بیشتر از آثار رئال است . تمام قسمت ها در انیمیشن از عدم شروع می شود و هیچ چیزی وجود ندارد. در انیمیشن چند ده برابر زمان و انرژی نیاز دارد بازیگر، صدا، لوکیشن و …. هیچ چیزی وجود ندارد و تماما خلق می شود . باید درباره همه اجزاء فیلم فکر و ساخته شود. در همه بخش ها چندین برابر زحمت کشیده شده در موسیقی، صداگذاری، تدوین، کارگردانی، فیلمنامه و… فیلم ۲۵۵۶ پلان دارد و پلان تکراری نداریم این نشان می دهد با فیلم پرریتم که دو برابر استاندارد جهانی و سه برابر استاندارد فیلم های ایرانی است، روبرو هستیم . مخاطب با فیلم ۹۰ دقیقه ای و با ریتم سریع روبروست. نکته مهم تر این که مخاطب ما به دلیل استفاده از انیمیشن های خارجی قطعاً کار را با آثار خارجی مقایسه و این کار را برای ما سخت تر می کند. البته رقابت بهتری برای ما ایجاد می شود و زودتر پیشرفت می کنیم. انیمیشن باید در تراز انیمیشن خارجی شود تا مخاطب فیلم را انتخاب کند. حداقل دو سال شبانه روزی ۲۲۰ نیروی متخصص کنار هم کار کردند که مدیریت و هدایت آن ها کار بسیار سختی است .
عشق و انگیزه باعث ساخت فیلشاه بود
محمدیان ادامه داد: جشنواره فیلم فجر با فیلمی مثل «فیلشاه» روبرو است که سعی کرده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود نه تنها احساس می کنم کمتر از فیلم های رئال نیست بلکه جزئیاتی در فیلم وجود دارد که می توانست نباشد که فقط عشق و انگیزه باعث شد این کار با جزئیات فراوان آماده شود .
۸۰۰ هزار دلار هزینه فیلشاه شد
وی درباره هزینه تولید فیلم گفت: هزینه فیلم انیمیشن «کوکو» که ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اش است و ما کمتر از یک دویستم این مبلغ برای فیلم هزینه کردیم که شاید به رقم ۸۰۰ هزار دلار برسد اما فاصله کیفیتی با آن اثر نداریم و این فیلم ماحصل تلاش جوانانی است که تلاش کردند تا برای مخاطب فیلمی در خور بسازند .
کارگردان «فیلشاه» تاکید کرد: در وهله اول مخاطب جشنواره از جنس و کیفیت فیلم غافلگیر خواهد شد. ما می دانیم در ده دقیقه اول کیفیت اثر برای مخاطب رنگ می بازد و برای ادامه فیلم غافلگیری نیاز است به همین دلیل روی قصه فیلم بسیار کار کردیم. با توجه به بازخوردی که از فیلم «شاهزاده روم» داشتیم، سعی کردیم زمان بیشتری برای فیلمنامه در نظر بگیریم و کارگاهی آن را پیش بردیم و از مشاوره مثل آقایان مقدم دوست و افخمی هم در نگارش فیلمنامه بهره بردیم. تلاش کردیم بتوانیم مخاطب را در سینما میخکوب کنیم .

Let’s block ads! (Why?)